1. Salg af biler til eksport
Siden SKAT indførte eksportgodtgørelsen tilbage i 2002 har eksport af bil til udlandet været meget populært blandt danske bilsælgere. Muligheden for at få tilbagebetalt registreringsafgiften ved eksport af bil fik antallet af eksporterede biler til at eksplodere fra 30.000 i 2006 til 63.000 i 2007. Tallet er stadig højt, for i 2018 blev der udbetalt eksportgodtgørelse for 34.000 biler.
Selvom det er populært at eksportere sin bil, er der dog nogle forhold, du skal sætte dig ind i for at finde ud af, om det nu også er den bedste løsning for dig. Det er nemlig primært ældre biler med højt kilometertal eller biler med skader, der kan få en bedre pris i udlandet. Grunden er, at det er svært at finde en forhandler eller privat køber i Danmark, der er interesseret i den slags bil.
Herudover skal du også tænke på, hvad det kræver af tid og besvær at sælge sin bil til eksport. Der er en del bureaukrati forbundet med at modtage eksportgodtgørelsen, og det betaler sig derfor at sætte sig godt ind i processen, inden du går i gang. Det kan være, du ender med at måtte overveje at gøre brug af opkøb af biler til eksport i stedet for at gøre det selv.
2. Det skal du vide, inden du eksporterer din bil
Du skal have din bil til syn, inden du kan eksportere den til udlandet. Siden den 1. juli 2007 har det tilmed været et krav fra SKAT, at alle eksportbiler skal til udvidet syn, inden de kan sendes ud af landet. Når du anmoder om værdifastsættelse hos Motorstyrelsen, må synet ikke være ældre end fire uger. Og når bilen er blevet synet, skal du bede Motorstyrelsen om værdifastsættelse 14 dage før, du fører din bil ud af landet.
Der er altså rigtig mange ting at huske og holde styr på, hvorfor opkøb af biler til eksport måske kunne være en bedre og nemmere løsning for dig. Og det slutter ikke her. Efterfølgende skal du aflevere nummerpladerne til enten en nummerpladeoperatør eller i en motorekspedition. Når du har ført din bil ud af landet, skal du indsende flere former for dokumentation til Motorstyrelsen for at få tilbagebetalt registreringsafgiften.
Står du ikke som bilens ejer i Motorregistret, skal du indsende bevis for ejerskab i form af fx en slutseddel. Er bilen allerede solgt inden udførslen, skal du også indsende dokumentation for salget. Endelig skal du indsende dokumentation for selve udførslen. Når al dokumentation er sendt til Motorstyrelsen, går der ca. tre uger, inden du vil få udbetalt registreringsafgiften.
3. Opkøb af biler til eksport
Vil du spare tid og undgå alt besværet ved at eksportere din brugte bil selv og samtidig få den bedste pris for din brugte bil? Så vil vi anbefale dig at sælge din brugte bil til vikøberallebiler.dk, for hos os køber vi biler til eksport. Vi har købere i hele Europa, der byder på din bil, så du er sikker på at få den bedst mulige pris.
Lige så snart vi har købt din bil, omregistrerer vi den og betaler dig selvfølgelig med det samme. Herefter skal du ikke gøre mere, da vi klarer alt papirarbejdet.
4. Nye regler fra 1. juli 2020
I dag er det sådan, at bileksportører har mulighed for selv at anmelde bilens værdi over for skattevæsenet og få den resterende registreringsafgift refunderet, når de vil eksportere en bil. De angivne værdier har dog konsekvent ligget over skattevæsenets egne værdier, og adskillige rapporter og undersøgelser har afsløret omfattende snyd med ordningen.
Derfor har den danske skatteminister, Karsten Lauritzen, besluttet, at selvanmelderordningen bringes til ophør fra 1. juli 2020. Allerede nu vil der dog være en masse ændringer på området, som du uden tvivl er nødt til at sætte dig ind i, hvis du vil eksportere din bil til udlandet.
Du kan også vælge at overlade ansvaret og besværet til vikøberallebiler.dk, da vi jo i forvejen er eksperter i opkøb af biler til eksport.